Darmowa dostawa od 400,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Dropshipping - reklamacje i zwrot towaru. Kto za nie odpowiada?

Dropshipping - reklamacje i zwrot towaru. Kto za nie odpowiada?

Dropshipping na stałe rozgościł się w sercach e-sprzedawców. Dlaczego? Bo dzięki niemu można w prosty sposób otworzyć sklep internetowy, nie ponosząc przy tym ryzyka inwestycyjnego. Magazynowaniem i wysyłką towarów zajmują się hurtownie i producenci, a Ty sprzedajesz i... zarabiasz.

Dropshipping wydaje Ci się interesującym rozwiązaniem, ale obawiasz się kwestii zwrotów i reklamacji towaru? Nie wiesz, kto zajmie się ich obsługą - Ty czy może hurtownia? Wyjaśniamy.

Dropshipping a zwroty towaru

Klienci sklepów internetowych będący konsumentami mają prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od dnia odbioru przesyłki z zakupionym towarem. Jeśli więc decydujesz się na prowadzenie sklepu internetowego, musisz liczyć się ze zwrotami, bo te z pewnością się pojawią.

Kto jest odpowiedzialny za zwroty towarów w dropshippingu?

Producent czy hurtownia dropshippingowa nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów. To Ty jako sprzedawca jesteś za to odpowiedzialny. W praktyce wszystko zależy jednak od konkretnego przypadku. Stosunkowo często zdarza się, że hurtownia przyjmuje zwroty na indywidualnie określonych przez siebie warunkach.

Jeśli zamierzasz sprzedawać w modelu dropshipping, czeka Cię porządny research. Dokładnie zweryfikuj, jakie warunki w zakresie zwrotu towarów oferuje dana hurtownia w umowie czy regulaminie współpracy. Jeżeli sam nie chcesz się zajmować zwrotami, znajdź taką, która zrobi to za Ciebie.

Możesz spotkać się z różnymi modelami zwrotów w dropshippingu

Przykładowe sposoby obsługiwania zwrotów wyglądają następująco:

  1. Zwroty w Twoim imieniu obsługuje hurtownia. Odesłany towar trafia na adres hurtowni i jej pracownicy zajmują się dalszą logistyką. W tym przypadku zazwyczaj nie otrzymasz zwrotu środków. Jak wygląda podział obowiązków w tym modelu?

    Hurtownia przyjmuje zwrot i przechowuje towar u siebie (może z nim zrobić, co chce, np. ponownie komuś sprzedać).

    Ty zwracasz zapłatę za towar klientowi.

    Hurtownia nie oddaje Ci środków, a blokuje je na poczet przyszłych transakcji (przy kolejnych zakupach hurtownia zmniejszy Ci kwotę do zapłaty o wartość zwracanego produktu).

  2. Zwroty obsługuje hurtownia, wystawia Ci korektę faktury i zwraca pieniądze. Jak wygląda podział obowiązków w tym modelu?

    Hurtownia przyjmuje zwrot i odsyła Ci pieniądze za towar. To o tyle wygodne rozwiązanie, że nie musisz przejmować się magazynowaniem, które bywa problematyczne - szczególnie w przypadku, kiedy sprzedajesz duże gabarytowo produkty.

    Ty zwracasz środki klientowi.

    Hurtownia koryguje fakturę wystawioną za dany okres (pomniejsza ją o wartość towaru i powiększa o koszt obsługi zwrotu).

  3. Zwroty rozpatrujesz samodzielnie. Odesłany towar trafia na Twój adres i to Ty go sprawdzasz, przechowujesz i ewentualnie ponownie sprzedajesz. W tym przypadku spoczywają na Tobie dwa główne obowiązki:

    przyjęcia zwróconego towaru,

    zwrócenia środków klientowi (zwrot musi nastąpić przed upływem 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy).  

Niezależnie od tego, jaki model wybierzesz, Twoim obowiązkiem jest poinformowanie konsumentów o adresie, na jaki powinni przekazać zwrot towaru. Taką informację zamieść w regulaminie.

Co ze zwrotami, jeśli Twój sklep internetowy sprzedaje towary przedsiębiorcom?

Tu sytuacja jest o wiele prostsza, niż w przypadku sprzedaży na linii firma-klient (b2c). Nie masz obowiązku przyjmować zwrotów od przedsiębiorców. Jeśli zakup produktów w Twoim sklepie internetowym zachodzi na linii firma-firma (b2b), wówczas tylko od Ciebie zależy, na jakich zasadach będziesz rozpatrywał zwroty (i czy w ogóle zamierzasz to robić).  

Dropshipping a reklamacje

Tu sytuacja ma się podobnie jak w przypadku obsługi zwrotów. Reklamacjami również możesz zająć się samodzielnie lub zostawić to zadanie hurtowni czy producentowi, o ile umówicie się wspólnie na takie zasady.

  • Jeżeli Twój sklep internetowy występuje w roli sprzedawcy i zawiera z klientem umowę na odległość, wówczas ponosi też wszelkie obowiązki sprzedawcy (np. wystawia dowód sprzedaży, przyjmuje płatność, rozpatruje reklamacje i przyjmuje odstąpienia od umowy). W tym przypadku pamiętaj, że nawet jeśli hurtownik przejmie na siebie część obsługi posprzedażowej, to zmieni się jedynie miejsce rozpatrywania reklamacji. Podmiotem odpowiedzialnym za taką reklamację przed klientem wciąż będziesz Ty.

  • Jeżeli natomiast występujesz tylko w roli pośrednika, którego zadaniem jest zbieranie zamówień dla hurtowni, wówczas to z hurtownią klient zawiera umowę i ona odpowiada za rozpatrywanie reklamacji. Zadbaj, aby konsument był tego świadomy.

Dropshipping - otwórz sklep internetowy i zarabiaj

Dropshipping to świetny pomysł na własny biznes online. Nie musisz wiele inwestować, a samo prowadzenie sklepu jest dziecinnie proste. Wystarczy, że znajdziesz dostawcę (hurtownię/ producenta), który odciąży Cię w kwestii obsługi zwrotów i reklamacji. W Sollux Lighting jako nieliczni akceptujemy zwroty od klientów. Omijasz więc ryzyko związane z reklamacjami - zamówienia kierujesz prosto do naszego systemu. O resztę dbamy my. Zobacz, jak to wygląda w praktyce.

Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2021

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel